forsiden | sideoversikt | kontakt
Vi tester Ascona 400 motor og bil i rally. En virkelig morsom bil som er leken med masse krefter.
Bra moment på lavt turtall gjør at man kan bestemme sladding eller ikke med gasspådrag.
Opel 2.4 liter med Cosworth 16V topplokk, ikke turbo. Effekt 286 hk.
Her med 2x50mm doble Weber forgassere.
Senere oppgradert til MBE elektonisk innsprøytning.
Vi har i mange år samarbeidet med ENEM Sverige som er veldig dyktig på produksjon av kamaksler.
De leverer også MBE elektonisk innsprøytning (system for mapping i Windows med lesbart vindu for alle mapper).


GM/Opel hadde ikke i 1983-84 et 16-ventil topplokk som kunne tilpasses en motor på 2.4 liter.
De gikk derfor i samarbeid med Cosworth tidlig i 1985. Cosworth konstruerte et topplokk med 4 ventiler til hver sylinder.
Opel måtte lage minst 400 biler med denne motoren for salg til vanlig kunde før den kunne delta i rally med ny type motor i "gruppe B rally".
Opel lagde faktisk ikke (400) stk Ascona 400, men estimert er så få som 200 stk.
Bilde under er en av de 200 som ble produsert.

Opel Manta var nok en bil som solgte bedre etter 1986, så valget av Opel ble å satse på denne modellen. Den ble produsert i over 400 stk og var veldig konkurransedyktig i gruppe B på 80-tallet med samme motor.   


20200306_204550.jpg

Suzuki GSXR 1000 topplokk.
Ikke veldig mye å gjøre i kanaler på eksos og innsug her fra original design.
Litt lett omforming av kanaler og innlapping med slipepasta for og få tett mellom ventil og sete.
Her har Suzuki gjort en meget bra jobb med riktige vinkler inn før ventilsete originalt.





20200124_165128.jpg