forsiden | sideoversikt | kontakt

Norsk Motorkompani selger ikke powerboks.

  

 

 

Vi får ofte spørsmål relatert til effektøkning med powerboks. 

  

Det er mange forskjellige aktører i markedet som selger tuningbokser.

 

Noen kaller det for ”chiptuning”, andre har ”digital tuning som slagord” men det er for alle en boks med en elektrisk motstand eller krets som tilkobles i serie med en eksisterende motstandsføler på motoren for å gi styreenheten falske verdier.

 

 

Det som faktisk er tilfelle når en slik boks er tilkoblet, er at styreenheten ikke har kontroll over motor lenger.

 

 

Motorfabikanten setter i software mange sikkerhetsparameter slik at motor skal være beskyttet når motor går utenfor grenseverdier.

   

Styreenheten i bilen/båten bruker verdier fra opptil 10 følere for å beregne f.eks. drivstofftilførsel og turbotrykk under alle atmosfæriske forhold.

 

Biler med dieselmotor produsert fra og med 2004 (Euro 4 utslippkrav) bruker lambda sonde for kontroll av eksosforbrenning. Her justerer styreenheten blandingforholdet for drivstoff aktivt ved kjøring. Ved montering av powerboks her, vil styreenheten korigere ned drivstoffmengde basert på info fra lambdasonde slik at tilnærmet orginaleffekt opprettholdes.  

 

Powerboks manipulerer sensorverdi til styreenhet i et common rail system for økning av drivstofftrykk. Høytrykkpumpe tåler ikke dette, og levetiden på denne reduseres. Katalysator og partikkelfilter får også redusert levetid pga unøyaktig drivstoffmengde.

Biler med powerboks ryker mye ved hard belastning.  

 

En riktig softwaretuning vil uansett gi bedre effekt, katalysator og partikkelfilter vil ha levetid som orginal.  

 

Dagens styreenheter tolererer veldig lite avvik fra originale data slik at en annonsert effektøkning blir langt under hva som er lovet av selger av powerboks.  

 

Det er også viktig å vite at alle sensorer på motor er analoge, så det er derfor ikke noen form for digitale signaler mellom motor og styreenhet.

 

De fleste aktører som selger powerboks, hevder at montering av denne er usynlig eller ikke mulig og oppdage i og med at den kan monteres og fjernes enkelt av kunde.

 

Sannheten er at hver gang en sensorledning frakobles eller tilkobles, så trigges en feilkode i styreenheten. Denne feilkoden vises ikke i bilen, men kan lett avleses med bilfabrikantens diagnoseverktøy med dato og tidspunkt for hendelse.

 

De fleste sensorer på dagens biler er aktive selv om tenning er slått av.

 

 

 

Det er fullt mulig å slette disse feilkodene før service, men da må du ha dette diagnoseverktøyet.

 

Det vil også være mulig å oppdage powerboks ved en teknisk kontroll. 

 

 

Vi har også funnet eksempler på at firmaer har gjemt/skjult powerbox inne i styreenheten.

 

De firmaene som utfører denne tuningen, kaller dette for OBD tuning.

 

Bildet under viser powerbox montert inne i en styreenhet fra VW 1,6 CRD.

    

 

 

 

Bildet viser en powerbox/circut board limt inn på orginalt pcb kort med el kabler koblet til orginale pin for orginalt ledningsnett.