forsiden | sideoversikt | kontakt

Norsk Motorkompani har lang erfaring med softwareoppgradering av styreenhet til marinemotorer.
Chiptuning marine er også et vanlig begrep, men er også et synonym som brukes flittig av tilbydere av såkalt Powerboks. Viktig og legge merke til er at Powerboks ikke er det samme som omprogrammering av styreenhet. (Se "hva er powerboks" på nettside)


Rent teknisk kan alle motorer med elektronisk styring av drivstoffinnsprøytning chiptunes, men det er ikke alle marinemotorer som er kandidater til dette. Her må vi gå inn i hvert enkelt tilfelle med båt- og motorkonfigurasjon før vi anbefaler oppgradering. Vi ønsker derfor mest mulig opplysninger om båt- og motortype før vi kommer med anbefaling.

Det vi ønsker opplysninger om er:

1. Båttype.
2. Motortype, ca årstall og med serienummer.
3. Påhengsmotor eller innenbordsmotor.
4. Drivlinje for innenbordsmotor, drev eller girkasse med aksel.
5. Type drev, eller girkasse.
6. Girutveksling på drev eller girkasse.
7. Type propeller med stigning, gjerne med delenummer hvis tilgjengelig.
8. Turtall ved full gass.
9. Fart i GPS knop ved full gass.

Vi er klar over at ikke alle kunder har komplett data eller kunnskap på hva vi ønsker opplysninger om.
I de fleste tilfeller kan vi komme frem til anbefaling uten at alle nevnte ønsker er lagt inn.
I de tilfeller vi mangler data, tar vi kontakt via telefon eller e-post.

Norsk Motorkompani har som mål å gi kunden en oppgradering som på best mulig måte ikke går på bekostning av slitasje og holdbarhet på motor og drivlinje.

Vi får ofte tilbakemelding om at vi leverer oppgradering med HK langt under andre tilbydere.
Ja, det stemmer nok i mange tilfelle, og det er en årsak til det.
Når vi ser på opplysninger fra 1-9 i sammenheng, så er anbefalt oppgradering basert på disse.
   
Mange marinemotorer og drivlinjer blir fra produsent levert i flere HK-versjoner hvor basis motor og drivlinje er lik. Det vil si at forskjellen mellom de forskjellige effektutgavene kun ligger i hvordan produsenten har programmert den elektroniske styreenheten. I de tilfellene er det rom for vesentlige effekttilskudd.
Dersom kunden har en versjon med minste effekt, er det ikke uvanlig at man kan få 100 HK i tillegg uten at det går utover holdbarhet på motor og drivlinje i forhold til hva produsent har oppgitt på samme motor i høyeste effektversjon.