forsiden | sideoversikt | kontakt
Norsk Motorkompani startet i 1996 med maskinering og overhaling av motorkomponenter.
Vi leide en komplett maskinpark med moderne nytt utstyr som kunne overhale og maskinere diesel- eller bensinmotorer. Maskinering av topplokk, boring av motorblokker, sliping av veivaksler, normalisering og retting av råder, etc, samt trimming av motorer for rally og gate var vanlige oppdrag.

Motor/bil- og marinefabrikantene hadde i løpet av 90-tallet tatt i bruk mer avansert elektronisk styring av både drivstoffmengde og tenningstidspunkt.
Styreenheten (ECU) fikk da programmert inn verdier til overvåkning av motoren med temperatur, tenningsbank, eksostemperatur/lambdaverdi og turtall for å unngå kritiske verdier som kunne skade motoren med havari.

Oppdrag på maskinering av motordeler ble etter dette mindre, og hadde som årsak av at elektronikken nå overvåket motor og beskyttet denne mot havari.
Et stort fremskritt som gjør at motorer som oftest nå kan gå ut bilens levetid uten behov for overhaling. Samme effekten så vi også på marine motorer, selvom de lå noen år etter med utvikling. 


Valget med avvikling av motorverkstedet ble derfor veldig enkelt da oppdrag ikke lenger svarte til utgifter til driften av verkstedet, så vi avsluttet leieforholdet.
Norsk Motorkompani fortsatte etter avvikling av motorverksted med chiptuning marine og bil. 
 

Bilder under viser Opel Ascona 400 motor maskinert og bygget av Norsk Motorkompani. Motor ble konvertert fra forgasser til elektonisk innsprøytning av fabrikat MBE. Dette er et system som mappes/justeres i Windows miljø på PC. Vi mappet denne motoren til og yte 286 HK ved 6900 omdreininger. Max dreiemoment ble 31 kg.
Hyggelige tall for en 2.4 liters motor uten turbo.


http://www.norskmotorkompani.no/media/DSCF0276.JPGhttp://www.norskmotorkompani.no/media/DSCF0277.JPG

2.4 liter Ascona 400. Motor med 4-2-1 tapet grenerør.
MBE elektronisk innsprøytning.